TOP
Body Balance

Van stress naar flow met deze krachtige methode

Stress

Het lezen van dit artikel neemt ongeveer 9 minuten van je tijd in beslag.

Ken je het? Dat heerlijke gevoel na een dans- of yogales: ‘Jaaa dit is lekker, zo ontspannen, warm en traag!’ En dat je daarna heel langzaam naar huis fietst, zonder geïrriteerd te raken in het verkeer. En zo lekker in verbinding met jezelf en je lichaam. OJA, dit ben ik als ik niet gestresst ben. ‘Vasthouden dit gevoel!’ denk je dan. Of: ‘3x per week zo’n moment creëren!’ In dit artikel deel ik een krachtige methode om beter met stress triggers om te gaan.

Was je net helemaal zen, dan krijg je uit het niets die blauwe envelop binnen. Je kijkt op je rekening; ‘Fuck! Te weinig geld!’ Of je staat net rustig ontbijt te maken voor je kind als je op de klok kijkt: ‘Shit!! We moeten over 10 minuten op school zijn!’ Ben je voor je ’t in de gaten hebt tóch weer aan het haasten en neemt de stress het over. ‘Sjongejonge, heb ik dat gevoel maar een uurtje vast gehouden?!’ Dan is die ene les per week toch niet genoeg om in een ontspannen staat te blijven de rest van de week.

Vaak gestresst

Ik realiseerde me laatst dat ik al een paar weken heel vaak stress ervaarde en regelmatig een gehaast gevoel had. Ik snauwde sneller, vond mezelf een stuk minder gezellig en vooral: ik had continu het gevoel dat ik iets moest doen. Ik was benieuwd: wat zijn nu eigenlijk mijn stress triggers? Welke dingen geven me zo’n schrik-gevoel? Iedere keer dat ik de stress voelde, schreef ik op waardoor het kwam. En toen ik het lijstje bekeek, zag ik een verband. Eigenlijk hadden al mijn stress triggers te maken met een gevoel van tekort. Een tekort aan tijd om te werken, een tekort aan geld, of een tekort aan liefde. En dan was er nog één andere trigger: Als Lootje gilt dat er NU iets moet gebeuren. (“MAM! IK HEB HONGER!”)

De fysieke sensaties

Wat ik ook ontdekte: Aal die verschillende stress triggers veroorzaakten eigenlijk precies dezelfde fysieke sensaties! Namelijk:

  • Een schrik gevoel in mijn hart/ borststreek
  • Een hoge ademhaling of adem inhouden
  • Adrenaline gevoel/ rush

Bijzonder toch? Het maakte eigenlijk niet uit wat voor aanleiding er was voor de schrik of de stress, het voelde in mijn lijf precies hetzelfde. Het is zo’n rottig gevoel, die stress- schrik, dat er meestal meteen een reactie volgde. Zoals:

Boos worden of snauwen op de persoon die in mijn ogen de schrik veroorzaakte
“LO! Ik schrik me dood! Ik ga stráks eten maken, laat me nog even rustig wakker worden alsjeblieft!”

Verzinnen wat deze ‘veroorzaker’ anders moest doen, zodat ik het niet meer zou voelen
“Liefje, zeg me nou waar je mee zit! Ik word hier onzeker van!”

Strategieën bedenken in mijn hoofd om ‘het probleem’ op te lossen
“Als ik nu zo snel mogelijk een online dansreeks lanceer dan komt er weer geld binnen. Dit is stap 1, dan doe ik stap 2 en dan ..”

Eigenlijk allemaal manieren om zo snel mogelijk van het rottige gevoel af te zijn en het niet (meer) te hoeven voelen.

Krachtige methode

Terwijl ik druk met dit onderzoek bezig was in mezelf, vertelde een vriendin me: “Nou moe, ik heb zo iets gaafs ontdekt! Ik wist al een hele tijd van een methode om met negatieve emoties om te gaan, maar telkens als ik midden in de emotie zat vergat ik het! Tot gisteren! Ik las net voor ik naar bed ging een email waar ik enorm van schrok. De contactpersoon op mijn werk die mij altijd werk bezorgt, neemt ontslag en gaat ook als ZZP-er werken. Wat betekent dat hij ineens mijn concurrent wordt en misschien wel al mijn klussen zelf gaat doen! Ik voelde paniek: ‘wat als ik niet genoeg geld meer binnen breng? We hebben mijn salaris nodig!’ Normaal gesproken zou ik hier de hele nacht van wakker liggen, terwijl ik strategieën aan het bedenken ben om dit op te lossen. Dus ik vreesde voor mijn nachtrust. TOT ik dus aan die methode dacht!”

| Lees ook: Womb wisdom om te leven vanuit verbinding |

Vier stappen om van lastige emoties naar flow te gaan

  1. Voel welke fysieke sensaties de emotie of gebeurtenis teweeg brengt
    (dus bijvoorbeeld: hartkloppingen, schrikgevoel, hoge ademhaling, spanning in je schouders, steen in je buik, frons op je gezicht, adrenaline giert door je lijf, etc)
  2. Laat deze sensaties groter en groter worden in je lijf
  3. Voel hoe ze zo groot worden, dat de emoties richting je huid gaan
  4. Voel hoe de sensaties op je huid liggen

En dan is het klaar! Dit duurt maximaal 60 – 90 seconden, dan gaat het gevoel weg. Het kan zijn dat er beelden voorbij komen die inzicht geven in waarom je hier zulke intense sensaties bij voelt. Mijn vriendin vertelde: “Nou, 60-90 seconden kon ik wel aan dacht ik, dus ik probeerde het. Ik voelde de sensaties in mijn lijf. Een angstig gevoel, schrik, hoge ademhaling. ‘Angst dat er niet genoeg is voor de kinderen.’ kwam er in me op. Ik liet het gevoel groter worden en groeien, en kon daarna echt die angst op mijn huid voelen liggen als een sensatie. Daarna was het helemaal weg. Maar écht weg!! Ik zocht er nog naar, maar kon geen spoortje angst meer vinden. Ook niet als ik dacht aan de situatie met die contactpersoon. Ik viel daarna heerlijk in slaap en heb me niet bezig gehouden met strategieën. En dat is echt heel bijzonder, want normaal gesproken zou ik echt niet meer kunnen slapen en continu liggen piekeren!”

Synchroniciteit

Perfecte synchroniciteit natuurlijk! Dat ik dit net nu hoorde. Toen zich weer zo’n situatie voordeed waarin ik die schrik voelde, dacht ik gelukkig aan de methode. Ik zei tegen mijn vriend: “Wacht, ik ga even die methode doen, laat me maar even.” Ik voelde weer de bekende sensaties in mijn borstgebied en ik merkte dat ik een hoge ademhaling had. Ik liet de sensaties groter worden en mijn lijf vullen en ik moest huilen. De sensaties vulden me helemaal en de tranen stroomden. Toen stuurde ik de sensaties naar mijn huid en voelde ik de schrik-prikkels op mijn huid liggen. Na een tijdje werd het stil van binnen. “Wow ik word helemaal rustig.” Ik zat nog even te speuren naar iets van angst of verdriet, maar er was alleen totale rust.

Verandering

In het contact met mijn lief en op het gebied van geld heb ik de methode kunnen toepassen toen er angstige gevoelens op kwamen. En het bijzondere was, ik heb sindsdien bijna geen angst triggers meer gevoeld in ons contact én ik heb amper stress gevoeld om geld! Terwijl ik niet ineens veel meer geld op mijn rekening had staan. Voor ik deze stappen ontdekte, kon ik veel langer in een emotie als verdriet, of stress, blijven hangen. Onbewust ging ik met mijn strategieën en gehaaste gedoe het gevoel uit de weg, waardoor het bleef sluimeren. Er hoefde maar iets te gebeuren of het gevoel kwam weer op. Nu ik via de methode de sensaties bij het gevoel helemaal toeliet, leek het wel of het daarna ook écht een tijd weg bleef! Geen gehaaste modus, geen priemende piekers, geen schrik-gevoelens om kleine dingen.

Handvaten

Deze vier stappen geven mij echt hele praktische handvaten in het omgaan met stress, maar ook met boosheid en verdriet. Het mooiste vind ik dat het me ‘uit het verhaal’ haalt. Door te letten op de fysieke sensaties in mijn lijf ben ik niet meer bezig met het ‘ding’ dat het gevoel aanwakkerde. Ik neem heel precies waar in mijn lijf waar ik mijn emotie voel en dat haalt me uit het: “En toen deed hij dit, of juist niet dat!”  Of “Aaaaaaaaaaah ik heb te weinig geld!” Ik ben niet bezig met wijzen naar andere mensen of situaties, alleen maar met mezelf en wat voor reactie het bij mij teweeg brengt. Terwijl ik het dan aan het doorvoelen ben, komen er vaak beelden voorbij die inzicht geven in waar de sterke reactie vandaan komt. Dat brengt meteen rust: ‘Dus daarom raakt het me zo.’

Betere oplossingen

Als ik dan weer rustig ben, kan ik veel beter voelen wat ik écht nodig heb, in plaats van welke strategieën het zo snel mogelijk oplossen. Ik kan rustig mijn verlangen of behoefte verwoorden naar mijn lief of mijn dochtertje. Die daar vervolgens vaak heel begripvol op reageren. Vaak is het ook zo dat als er een probleem was, dit ineens opgelost lijkt na deze stappen. En als er nog wel iets op te lossen is, kom ik tot veel betere ideeën als ik weer rustig ben. Een ontspannen brein is namelijk veel creatiever dan een angstig brein!

Minder reactief

Door deze methode blijven stress, schuldgevoel, boosheid en verdriet minder lang sluimeren, waardoor ik ook minder reactief word naar de mensen om me heen. Reactief is wanneer je meteen reageert op een ander als hij of zij je triggert. Dat je een snauw geeft, of zegt: “Nou ik heb de vaatwasser inderdaad niet uitgeruimd, maar jij hebt vorige week de schone was niet opgehangen!” Deze methode helpt mij enorm om verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen emoties en gevoeligheden. Doordat ik de ander minder de schuld geef van mijn lastige gevoelens, blijft de connectie met mijn lief ‘schoner’. Er is minder ruis op de lijn en we begrijpen elkaar beter. Daarnaast voel ik een betere verbinding met mezelf, en daardoor ook met hem, omdat ik ruimte geef aan wat ik voel!

De uitdaging

Het moeilijkste is eigenlijk: het herkennen van de stress of de emotie, voor je in de reactie schiet. De reactie volgt vaak al jaren zó automatisch de trigger op, dat je soms pas doorhebt dat je er in zit als je aan het snauwen bent, of weer in die gehaaste actiemodus zit. Jezelf trainen in het herkennen hiervan en dan even de tijd nemen om de stappen te doen, is de eerste stap. Dat je de fysieke sensaties zo goed leert herkennen dat er een alarmbelletje afgaat: ‘Hee daar heb je hem weer, ik heb een schrik-gevoel en ik krijg een spanning in mijn schouders!’ Als je je daar bewust van wordt, kun je ook de stappen gaan toepassen. Ik ben benieuwd of het voor jullie ook werkt! Stuur me gerust een bericht of reactie met jouw ervaring.

| Lees ook: Sensual alignment om opnieuw in verbinding te komen met jezelf |

Dans om weer in flow en verbinding te komen

Als je nu ook regelmatig last hebt van stress en verlangt naar meer ontspanning en flow, is het Sensual Dance & Flow Retreat van 5-7 augustus 2022 echt wat voor jou. Je leert hoe je beweging kan inzetten om jezelf in een staat van diepe ontspanning en genieten kan brengen. Ook leer je praktische tools voor het omgaan met stress en hoe je dans kan gebruiken om jezelf een krachtige release te geven. Zo kan de gestagneerde energie weer vrij stromen en kom je weer in de flow! En dit alles vindt plaats op een prachtige retreatlocatie in Zeeland, met zwembad, spa en sauna, dichtbij de zee. En er wordt verrukkelijk vegetarisch en voedzaam gekookt. Een echt verwen-retreat dus! Aanmelden doe je via deze link: https://www.fitbodymind.nl/product-page/sensual-dance-flow-vrouwen

Vidya lezersbonus

Als je je aanmeldt voor maandag 18 juli 23:59, ontvang je er gratis de sensuele danscursus ‘Awaken’ op video bij (5 lessen van 60-70 minuten per les)
Wat moet je doen om deze bonus te ontvangen:

  • Geef in het aanmeldformulier aan dat je het retreat gevonden hebt via Mila de Bos
  • Stuur mij een email  (mila@louloudance.com) met als onderwerp ‘Vidya Bonus’
    en in de mail je naam en email adres.

Dan ontvang je daarna vijf weken lang iedere week een fijne sensuele dansles op video!

Liefs, van Mila

Tessa van den Broek

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.