Als coach is het, vooral in het begin, soms lastig om coachees te vinden. Coachees vinden is een van de belangrijkste taken die je op dagelijkse basis moet doen, want zonder coachees, geen business.

Het is lastig om naast coachen, ook nog elke dag bezig te zijn met het aantrekken van nieuwe leads. Je wilt er dus voor zorgen dat coachees vinden op een semi geautomatiseerde manier gaat.

Deze blog gaat je daarbij helpen om de eerste stappen te maken.

Vandaag nog nieuwe coachees vinden en aantrekken

Het liefste wil je vandaag nog nieuwe leads in je mailbox krijgen. Er zijn veel manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo kan je inzetten op search engine optimization (SEO), search engine advertising (SEA) en/of social media advertising (SMA).

Over het algemeen duurt het wat langer om te scoren in de zoekmachine (bijv. Google of Bing), dus via SEO. Deze blog focussen we op wat je vandaag nog kunt doen om nieuwe coachees aan te trekken via betaald adverteren.

Facebook Ads en Google Ads

We maken het niet te lastig en starten met de meest gebruikte digitale advertenties platformen: Facebook en Google.

Je kunt vandaag met een bedrag van bijvoorbeeld €2,50 al jouw doelgroep bereiken. Op Facebook betaal je bijvoorbeeld elke dag €2,50 en komt bij een X aantal personen in beeld. Bij Google kan je vindbaar zijn op zoekwoorden (bijvoorbeeld: Budget Coach) en je betaald per keer dat er op je advertentie wordt geklikt.

Voorbeeld van een Google Advertentie: CPC (Cost per Click)

Heb je geen ervaring in het adverteren met Facebook of Google? Dan raden wij aan dat je dit uitbesteedt aan een specialist, zodat dit een hoop werk en geld scheelt.

Hoe converteer ik een coachee?

Iemand ziet jouw advertentie voorbij komen en is geïnteresseerd. Hoe zorg je er dan voor dat iemand aangehaakt blijft en uiteindelijk contact met jou(w) (bedrijf) opneemt?

Een nieuwe coachee vinden is hetzelfde als daten. Tijdens je eerste date vraag je ook niet direct of iemand een relatie met je aan wilt gaan.

Toch gebeurd dit wel veel. Er wordt een advertentie gemaakt en daar wordt direct om de harde sale gevraagd: ”Neem direct op voor een coachingsessie”, ”Koop nu mijn traject” etc.

In plaats van de harde sale, wil je iemand kennis laten maken met jouw bedrijf. Dit kun je doen op de bijvoorbeeld de volgende manieren

Het voornaamste doel: verlangen creëren naar jouw oplossing EN hun e-mailadres verzamelen.

Van prospect naar lead

Iemand die geïnteresseerd is (lees: prospect) in jouw cadeau (wat je dus gratis weg geeft in ruil voor een e-mailadres), is nu een lead geworden. Hij of zij laat namelijk zien dat er interesse is in jouw oplossing.

Je eerste ‘date’ is goed verlopen, maar dit is niet het moment dat je stopt. Je wilt namelijk vertrouwen opbouwen bij de coachee. Net als bij een date spreek je waarschijnlijk nog een paar keer af, voordat je een relatie aan gaat.

Coachees vinden via platformen als Facebook en Google zorgt ervoor dat je op korte termijn jouw producten/diensten kunt aanbieden. Nadat zij hun e-mailadres hebben achtergelaten, ga je hen opnieuw benaderen via de e-mail.

E-mail Marketing om een relatie op te bouwen met de coachees

Iets wat meer dan 95% van de bedrijven te weinig doet, is e-mail marketing. Of ze doen het wel, maar dan niet frequent genoeg. Na je eerste wacht je toch ook niet een maand, voordat je weer eens contact met iemand opneemt?

De meeste CMS (bijvoorbeeld WordPress) kun je koppelen met e-mail marketing tools als MailChimp, Enormail of ActiveCampaign.

Ben je startende? Dan adviseren wij om eerst eens te starten met de gratis tool MailChimp. Hiermee kan je prima een lijst opbouwen en gaan mailen naar je leads.

Koude leads –> SQL

In je e-mail marketing geef je alles wat je te bieden hebt. Op deze manier geef je waarde weg en gaan coachees jouw waardevol vinden.

Op deze manier worden koude leads, sales qualified leads. Je zult zien dat er vanuit je mailinglijst meer leads contact met jouw bedrijf op zullen nemen, dan wanneer je uit het niets een advertentie laat zien en vraagt om te betalen.

Coachees vinden? Start vandaag nog!

Het bereiken van je doelgroep is niet heel lastig. Je betaalt geld en je moet ervoor zorgen dat de juiste doelgroep staat ingesteld. Het vervolgens binden wordt een stuk lastiger en vraagt veel aandacht.

Start vandaag nog met opbouwen van een mailinglijst, zodat je ervoor zorgt dat je op elk gewenst tijdstip jouw lead kan bereiken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *