Er zijn verschillende manier om je doelgroep te benaderen als coach. Daarbij is het belangrijkste doel om naast dat je de doelgroep bereikt, deze ook probeert te binden.

Social advertising

Een van de snelste manieren om je doelgroep te bereiken, is via social (media) advertising. Je doelgroep benaderen als coach kan je makkelijk doen door geld uit te geven aan grote media platformen, zoals Facebook, LinkedIn, Snapchat, Instagram etc.

Je kunt op korte termijn een bericht maken en deze onder de aandacht brengen bij je potentiële doelgroep. Wanneer je adverteert via social media kan je verschillende doelstellingen instellen. Ga je starten met het adverteren op bijvoorbeeld Facebook en Instagram? Dan raden we je aan om voor de volgende doelstelling te gaan

Verkeer

Je advertentie wordt geoptimaliseerd op zo veel mogelijk klikken. Dit moet dan dus ook vooral het doel zijn van je advertentie: het krijgen van ‘clicks’!

Hierboven zie je advertentie in Facebook. Hier is te zien dat er maar €0,03 cent per klik wordt betaald. Hierbij wordt er maar €2,50 per dag uitgegeven. Maar alleen aan een klik heb je nog niet genoeg.

Converteren doe je op je website

Wanneer personen op je advertentie hebben geklikt, wil je hen laten converteren op je landingspagina. Oftewel: je wilt dat ze een actie ondernemen. Dit kunnen verschillende acties zijn: een offerte aanvragen, een e-mailadres achterlaten of bijvoorbeeld kopen.

Een goede landingspagina bestaat uit belangrijke kenmerken. Veel kleine details kunnen namelijk een groot verschil maken in je conversie percentage. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende punten

Tip

Als coach wil je zo goed mogelijk je doelgroep benaderen. Je wilt namelijk geen geld uitgeven aan personen die toch niet geïnteresseerd zijn in je product. Houdt daarom in je targeting rekening met de doelgroep die je wilt bereiken. Stel van te voren je doelgroep in. Dit kun je doen bij ‘doelgroep beheer’.

In de onderstaande video zie je hoe je een gerichte doelgroep kunt maken voor Facebook en Instagram advertenties.

SEA

Naast social advertising kun je er ook voor kiezen om je doelgroep te benaderen via ‘Pay Per Click’. Deze manier van adverteren wordt het meest gedaan via Google, Bing, Yahoo etc. Deze manier van adverteren heet ook wel SEA: search engine advertising. Oftewel: adverteren op de zoekmachine.

Het grote voordeel van deze manier van adverteren is dat de zoekintentie van een bezoeker heel anders is dan die bij social advertising. Bij social advertising ‘druk’ je een advertentie bij iemand in zijn scherm. Bij SEA is iemand intrinsiek gemotiveerd en op zoek naar een antwoord op zijn/haar vraag. Daar wil jij dan prominent in beeld staan met jouw advertentie.

Elke keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, betaal je een X bedrag. Vandaar ook de naam ‘Pay Per Click’.

SEO

Op de langere termijn meer klanten en fans krijgen? Dan is volgens ons SEO dé manier. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) richt je je website zo in, dat je vindbaar bent voor potentiële klanten.

Het grote voordeel? SEO blijft deels voor altijd. Wanneer je voor social advertising en SEA betaald stopt met betalen, staan je advertenties ook uit. Dit houdt in dat je op dat moment niet meer zichtbaar bent voor je doelgroep.

Wanneer je tijd investeert in SEO en je vindbaar bent op zoekwoorden die voor jou relevant zijn, kan je hogere posities scoren in Google en andere zoekmachines. Net als bij SEA is het grote voordeel dat de zoekintentie van bezoekers ook een stuk ‘beter’ is ten opzichte van social advertising.

Doelgroep benaderen via SEO: hoe doe ik dat?

Hoe start ik als coach met seo? We hebben hier een blog over geschreven, deze kan je vinden in de zin voor deze link. We raden je aan om deze blog te lezen en de stappen te implementeren. Je zult zien dat je daarmee al grote stappen zult maken.

Houdt wel goed in gedachte dat SEO een langere termijn strategie is. Zo moet je onder andere domein autoriteit opbouwen om beter vindbaar te zijn. Des te langer je op het internet staat en des te meer je jouw potentiële klant kunt helpen, des te beter de zoekmachine jou zal belonen: met hogere resultaten.

Aan de slag met coachees benaderen!

Met welke van de bovenstaande punten ga jij de komende tijd aan de slag? Laat het ons weten in de reacties. Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Laat dat dan ook even weten en dan schrijven wij er een blog over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *