Als coach wil je graag vindbaar zijn voor potentiële klanten. SEO voor coaches is dan ook erg belangrijk. In deze blog ga je meer leren over SEO en hoe je dit kan inzetten voor jouw bedrijf.

Waarom is SEO voor coaches belangrijk?

Wanneer een coach voor zichzelf begint, begint hij/zij meestal met een website. Op deze manier is de coach vindbaar voor zijn doelgroep. Alleen vaak heeft de coach een probleem: hij/zij is helemaal niet vindbaar.

Dit kan verschillende redenen hebben

Om meer klanten te genereren, kan je dus gebruik maken van SEO (zoekmachine optimalisatie). Echter moet je wel de juiste ‘knoppen aanzetten’. Hieronder geven we een mini checklist waar je van gebruik kunt maken als coach, om zo een kickstart te maken met je SEO.

Stap 1: Vindbaarheid

Het belangrijkste is dat je vindbaar bent voor je potentiële klant. Welke pagina’s worden er nu precies geïndexeerd en welke niet? Dit kan je terugvinden in Google Search Console. Door je sitemap in te dienen bij Google, geef je Google een seintje welke pagina’s er geïndexeerd moeten worden. Ook kun je aangeven welke pagina’s er niet geïndexeerd moeten worden (bijvoorbeeld een ‘bedankpagina’). Dit doe je door een ‘no-index’ aan de pagina toe te voegen.

Stap 2: Link architectuur & URL analyse

Breadcrumbs

Het gebruik van ‘breadcrumbs’ is handig wanneer je een grote website hebt met bijvoorbeeld veel diensten of een webshop daarin. Op deze manier help je de bezoeker en Google je website beter te begrijpen.

Breadcrumbs zijn niet per se nodig als je een kleine website hebt, maar ben je van plan veel diepte in je website aan te brengen (meerdere pagina’s achter elkaar), is het handig om de zogehete ‘broodkruimels’ mee te nemen in je SEO. 

TLN & Footer

TLN (Top Level Navigation) is eigenlijk makkelijk gezegd de hoofdmenu op je website. Om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen, is het goed om de beste en meest logische pagina’s in je ‘header’ te plaatsen. 

Ben je een loopbaancoach? Dan is het bijvoorbeeld goed om een pagina met de keywords: ‘Loopbaancoach amsterdam tarieven’ in je hoofdmenu te plaatsen. Je url structuur daarbij is ook erg belangrijk.

Vriendelijke URLs

Net als tijdens coaching wil je je bezoeker zo goed mogelijk helpen. Daarnaast wil je dat de zoekmachine’s begrijpen waar de pagina over gaat.

In je url wil je altijd de belangrijkste keywords meenemen. Wil je bijvoorbeeld vindbaar zijn als budgetcoach in Amsterdam? Dan kan je URL er bijvoorbeeld als volgt uit komen te zien: www.seovoorcoaches.nl/budgetcoach-amsterdam/

Stap 3: On page SEO

On Page SEO is een van de belangrijkste onderdelen van SEO voor coaches, maar ook waar je veel invloed op hebt. Jij bepaalt namelijk wat er op OP je pagina’s komt te staan.

SEO checklist van de IMU

Hierboven vind je de SEO checklist van de IMU. Met deze checklist kom je echt al heel ver. 

Met de volgende onderdelen moet je in ieder geval rekening houden (en deze zijn al makkelijk toe te passen)

Probeer eerst elke pagina op je website te controleren op bovenstaande punten en je zult al een grote slag maken. Houd ook continu in gedachten: met welk zoekwoord wil ik precies scoren op deze pagina?

Stap 4: Off page SEO

Niks is meer geloofwaardiger, dan dat iemand zegt dat jij goed bent. Op het internet wordt dit gedaan door middel van backlinks. Wanneer jij een waardevol artikel hebt waar iemand naar wilt verwijzen, geeft de website die naar jou verwijst aan Google aan dat jij goede content hebt.

Het verkrijgen van backlinks is wel een flinke klus, maar het is meer dan de moeite waard. In Google Seach Console kan je eracher komen hoeveel backlinks jouw website al heeft.

Je wilt het liefst zo veel mogelijk ‘natuurlijke links’ naar je website krijgen (en dus niet zelfgemaakte links!). Hoe krijg je deze links? Door

  1. Relevante, goede content te maken
  2. Te vragen om een backlink.

Er zijn verschillende backlink building technieken die je kunt gebruiken. Het liefst is de backlink wel relevant. Zo heb je meer aan een backlink van een andere coach of vakgerelateerde content, dan van bijvoorbeeld een autodealer.

Aan de slag met SEO!

Dit was de mini checklist voor SEO voor coaches. Door met bovenstaande aan de slag gegaan, zul je het al snel beter doen dan je concullega’s.

Wil je meer weten over SEO? Laat het dan even weten in een reactie. Wil je kijken wat Vidya voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *